O přízeň pneuservisů se uchází nový franšízový projekt s českým kapitálem

Obr

Společnost CZECHMASTER Servis vznikla v roce 2008 jako nástupnická organizace společnosti Česká obchodní a kreditní s.r.o. Její výlučný majitel Ivan Trnka se v oblasti obchodu pneumatikami pohybuje dlouhá léta a nyní se snaží své zkušenosti zúročit při budování franšízového programu.

Jakou konkrétní přidanou hodnotu může přinést pneuservisu spolupráce se značkou CZECHMASTER Servis? Naši franšízanti budou mít možnost centrálního nákupu od vybraných dodavatelů s tím, že budou využívat výhod jednotných množstevních rabatů, které budou plynout s celkového odběru celé franšízové sítě. Čerpání těchto množstevních rabatů nebude jen v oblasti nákupu pneumatik, ale i při nákupu běžného spotřebního materiálu, servisní techniky, nářadí, automobilů, softwaru atd. Partneři naší franšízové sítě budou mít naši marketingovou podporu v oblasti jejich působení, bude jim dána možnost využití koncepce moderních metod prodeje pneumatik a servisní činnosti – a to vypracovanou metodikou systémového řízení malého podniku. Hlavní výhodou členství v této franšízové síti jsou nulové vstupní a provozní poplatky, resp. franšízant za své členství neplatí ani žádné měsíční či roční poplatky a ani neodevzdává žádná procenta ze svého zisku. Franšízová smlouva je na dobu neurčitou s možností výpovědi bez jakýkoliv sankcí, nicméně v tomto případě franšízant přichází o možnost čerpání výhod.

Na jaké partnery cílíte? Naším partnerem může být kterýkoliv pneuservis, kterého naše koncepce zaujme. Primárně se ale zaměřujeme na menší pneuservisy, které svým obratem nikdy nedosáhnou nákupních cen jako partner naší franšízové sítě; rozdíl v nákupu ku prospěchu partnera je u různých značek více než 10 %. V současné době jsme v jednání s více než 70 pneuservisy, kdy k dnešnímu dni (rozhovor byl uskutečněn v první polovině srpna – pozn. red.) odsouhlasilo návrh franšízové smlouvy 23 z nich. Rád bych se ještě zmínil o dodavatelích z ČR. Proběhly jednání se zástupci dovozců pneumatik. Bohužel musím konstatovat, že přístup těchto firem je velmi laxní. Proto byly osloveny dva zahraniční subjekty, které provozují již několik let franšízovou síť pneuservisů,  a tyto velmi vstřícně poskytují podporu a dodávky  do naší franšízové sítě.

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 3/2015

 

 

Stále více Čechů podniká pod cizí značkou, franšízy jsou stále oblíbenější

V Česku se daří podnikání na bázi franšízingu. Značka má více poboček, které nevede ředitel, ale podnikatel pod jednotným logem a centrálním marketingem. Za to majiteli značky zaplatí poplatek a poté malý podíl z tržby. Stále více Čechů, kteří mají úspory, prodají byt či si půjčují, takto podnikají. Většina úspěšně. Návratnost je do pěti let.

Bez názvu - 1

 

Jako franšízy jsou nejznámější značky související s jídlem, pronikají však i do realit.

FOTO: Profimedia.cz

„Franšízing v Česku prokazuje vysokou vyspělost a růst. Zatímco v roce 2010 bylo u nás na 150 franšízingových sítí, letos to bude zhruba o sto více. Pro franšízanty je bezpečnější formou vlastního podnikání,“ řekl Právu Jan Gonda, prezident České asociace franšízingu (ČAF).

Kromě restaurací jsou podle ČAF na vzestupu koncepty zaměřené na fitness, centra zdravé výživy a realitky (Remax, Century 21). Franšízingové firmy podle odborných odhadů zaměstnávají dvacet tisíc lidí v celkem 6400 pobočkách.

Počet značek na bázi síťového podnikání vzrostl v Česku za pět let o 100

První českou franšízou byl v roce 1990 Hudy Sport. V roce 2011 poprvé přesáhl počet tuzemských konceptů ty zahraniční a jejich podíl se nadále zvyšuje. Třetina českých sítí již expanduje i za hranice.

Každý začátek ale něco stojí. Například Gonda musel prodat panelákový byt a na čas poslat rodinu do podnájmu, aby si mohl koupit licenci ze Španělska, nakoupit první zboží, vybavit první prodejny a zaplatit zaměstnance. Investoval kolem čtyř miliónů. Dnes už prodal další licence a koordinuje chod desítek poboček.

Návratnost

Vstupní poplatky do některých konceptů se pohybují ale i jen kolem sto tisíc. To je třeba u „rychlých“ pekárniček. Většina značek však vyžaduje více.

„Kolem třiceti procent konceptů má pro nováčky vstupní poplatky v rozmezí 200 až 500 tisíc korun, 44 procent společností pak nad milión korun,“ upřesnil viceprezident ČAF Lubomír Milek.

Návratnost vstupních poplatků a celkových investic bývá nejpozději do pěti let. U čtyřiceti procent značek se pohybuje od dvou do čtyř let

Rychle rostoucí firmy (podle počtu poboček)
Členové ČAF: BestDrive (164), Benu lékárna (120) Re/Max (108), Helen Doron English (99), McDonald´s (95), Naturhouse (70).
Nezařazené značky: Hudební škola Yamaha (283), Fornetti (195), Fruitisimo (57), Orion (54), Ugova čerstvá šťáva (49). Zdroj: ČAF

Smlouva vymezí, kdo za co komu odpovídá

Franšízingová smlouva mezi držitelem licence a majitelem pobočky by měla jednoznačně vymezit, kdo, co a od koho očekává a za co odpovídá.

„Smlouva typově představuje tzv. nepojmenovanou smlouvu, jež může obsahovat prvky různých smluvních typů, jako je smlouva licenční, o převodu know-how, nájemní či leasingová, o obchodním zastoupení, kupní. Právně upravuje i předsmluvní odpovědnost, jako je řešení náhrady škody,“ sdělila Právu Martina Parusová Zímová z advokátní kanceláře Kocián Šolc Balaštík.

Kdo skokanem roku?

ČAF na konci září vyhlásila první ročník nové soutěže Franchisa roku 2015. Letos budou probíhat nominace značek podle kategorií a začátkem příštího roku porota vyhlásí vítěze.

Šanci předvést se i vedle velkých a známých franšízingových značek, jako jsou McDonald´s, OBI, Makro, Yves Rocher či Potrefená husa, mají i mladé a menší koncepty, a to v kategorii skokan roku.

Jindřich Ginter, Právo